Výběr bowlingových koulí na krátkém a dlouhém soutěžním mazání.
Od Jacka Edelaara jsem dostal tento článek, teď je tady pro vás pro všechny (tedy nejen pro účastníky tréninkového centra) přeložený do češtiny. Anglický originál bohužel v digitální podobě nemám, dostal jsem to pouze tištěné. Pokud by se vyskytla jakákoliv nejasnost, cokoliv, o čem si myslíte, že není jasně nebo srozumitelně přeloženo, napište to do diskuze a já se pokusím tam buď inkriminovaný kousek přepsat v originálu, případně doplnit překlad nějak lépe. Přeju příjemné čtení!
Jakub Váradi
(níže uvedený článek si můžete stáhnout i ve formátu pdf: vyber_bowlingovych_kouli_na_soutezni_mazani.pdf - vel. 307 kB)
Kdykoliv se hráč setkává se soutěžním mazáním je pro něj klíčovou otázkou délka mazání. Množství vynášení oleje, které se odehrává na těchto rozdílných délkách mazání je skrytá, ale velmi důležitá charakteristika, která může hráči pomoci s výběrem koule tak, aby byl konkurenceschopný na těchto mazáních.
Kratší mazání se obvykle hrají v oblasti do parkety číslo osm a koule přejíždí největší množství parket až po breakpointu. Abychom udrželi tento velký zlom pod kontrolou, potřebujeme kouli s charakteristikou „mellow“, tedy jemnou a klidnou. Také je dobré, aby se váhový blok stabilizoval rychle, aby nás nečekalo žádné překvapení po tom, co koule začne rolovat do kapsy. Pracovník pro-shopu může pomoci s výběrem bowlingové koule, protože má zkušenosti s vrtáním různých koulí. Dobrou volbou z koulí řady Hammer je třeba Pure Hammer, který má velmi stabilní rolování. Jinou volbou může být Hammer Vibe, který má slabší, více kontrolovatelný povrch a může být vyvrtán pro klidnou a jemnou reakci za breakpointem. Podívejte se na diagram 1, kde je vidět breakpoint na krátkém mazání a počet parket, které koule po breakpointu přejede.
Je několik cest jak kontrolovat cestu koule. Nejobvyklejší procedurou je přehodit váhový blok (PIN) co blíže k PAPu v 45°, 25° nebo i 0° schématu vrtání. Pokud je tato metoda (PIN-PAP) použita, pak je možné použít 4“ X 4“ (45°), nebo 4“ X 3 1/8“ (25°) nebo 4“ X 2 5/8“ (0°).
Metoda PIN-cg vzdálenosti je zřídka užívána špičkovými pracovníky pro-shopů, ale je tu pět přiložených schémat s různými vzdálenostmi PINů bowlingových koulí, které mohou poskytnout požadovaný úhel, nebo stupeň vrtání, když je cg použito jako součást layout procedury. Podívejte se na diagram 2 na obrázky těchto layoutů, kdy je přimalována normální stopa po oleji. (Osy jsou přibližně 5“ horizontálně a přibližně 1“ vertikálně)
Jinou metodou, která je teď používána na silnější povrchy koulí, je dát PIN blíže k PAPu. Rozsah vzdálenosti je buď přesně na hráčův PAP, nebo do vzdálenosti 1 ½“ od hráčova PAPu. Úhel může být 45°, 75° nebo 135°. Toto je obvykle vyhrazeno pro hráče s vysokými otáčkami, protože koule ne vždy zasahuje dobře, když je použito toto schéma vrtání. Podívejte se na diagram 3 na obrázky těchto vrtání, znovu s normálními osami.
Když se krátké mazání začne měnit, je možné použít více normální vrtání, ale pouze do doby, než je flare příliš veliký. Nějaké vybírání oleje v přední části dráhy a nějaký posun oleje v zadní části dráhy může totiž způsobit, že jemná a klidná (mellow) reakce koule nebude dostačující, hráč přestane trefovat a koule bude projíždět. Toto se může stát speciálně hráčům s nízkými nebo středními otáčkami. Doporučené vrtání pak může být 45° pro více agresivní povrch a 75° pro koule s klidnou charakteristikou. V řadě koulí Hammer to může být posun z 0° na 75° u Pure Hammer. Hráč může také volit přechod od 45° u Pure Hammer k 45° na Black Widow (silnější reakce na backendu) Toto všechno může pomoci když se hráč musí posunout dovnitř dráhy, aby se vyhnul sušší přední části dráhy. Tato sušší část je pak koulí zasažena poději a koule si uchová více energie, což pomůže s oživením v zadní části dráhy. Tato koule by pravděpodobně zatáčela příliš, pokud by byla použita na
čerstvě namazaných drahách, ale díky změnám na dráze se nyní hodí více. Podívejte se na Diagram 4, kde je to znázorněno.
Dlouhé soutěžní mazání znamená, že koule nepřejíždí tolik parket v zadní části dráhy když dosáhne konce mazání. Obvykle je používána silnější koule, protože potřebujeme vytvořit příslušnou reakci na backendu. Vrtání tedy může být více jako u normálních mazaní, ale koule bude možná potřebovat silnější povrch, aby vytvořila dostatečné tření na konci mazání. Pokud máte v tašce více koulí s různými povrchy, výběr může být proveden po pár hodech s každou z nich.
Rád bych začal s koulí s matným povrchem a 45° vrtáním jako s koulí charakteristickou, protože musíme přehrát drsné podmínky a potřebujeme kontrolu. Nechejte PIN pod prsty tak dlouho, jak je to jen možné, abyste si usnadnili a dříve kontrolovali oblouk. Koule s obloukovým zatočením bude způsobovat menší problémy a pravděpodobně bude nechávat přirozené dohozy jedné, maximálně dvou kuželek, které mohou být jednoduše dohozeny. Hráči s malými nebo středními otáčkami mohou použít silnější vzdálenost PIN-PAP, jako je 3 3/8“, aby donutili váhový blok stabilizovat se rychleji a hráči s vysokými otáčkami mohou použít slabší PIN-PAP vzdálenost, jako je 4 ½“ až 5 ½“, aby se jim naopak váhový blok nestabilizoval příliš rychle v průběhu hodu. Podívejte se na Diagram 5, kde jsou tato vrtání znázorněna.
Jakmile se dráhy začnou měnit, objeví se vynášení oleje. To může znamenat, že se všechno posune víc dovnitř dráhy a hráči tak musí posunout svůj breakpoint také více dovnitř. Teď tedy hráči musí být schopni kontrolovat sušší backend, ale stále přenášet energii. To tedy bude požadovat pořád silnou reakci koule pro hráče s nízkými a středními otáčkami a kontrolovanou reakci na backendu pro hráče s vysokými otáčkami. Rozdíl je v tom, že koule musí rolovat silněji skrz kapsu, a to z důvodu snižujícího se nájezdového úhlu při hraní více zevnitř. 75° vrtání společně s jemně matnou koulí může být dobré pro hráče s nízkými a středními otáčkami, zatímco 45° nebo dokonce 25° vrtání může být nezbytné a pravděpodobně stále dobré pro hráče s vysokými otáčkami. Hráči s vysokými otáčkami mohou být také schopni použít 75° vrtání se slabším povrchem a s velkou vzdáleností PIN-PAP (5 ½“) a s PINem nad prsty. Hráči s vysokými otáčkami často začínají hodně vlevo na dráze a potřebují tento typ vrtání proto, aby vytvořili požadovaného oživení.
Hlavní věcí tedy je kontrola. Hráč nechce kouli, která jede dlouho a na konci ostře zatáčí, protože pak nemá kontrolu. To, čemu pak říkáme „návrhář dohozů“ znamená, že počet dohozů stoupá a skóre klesá. Pokud má hráč několik různých koulí s obloukovou charakteristikou, pak začátek hry nebude zas takový průšvih. Když se dráha změní, trošičku víc síly může být tou správnou odpovědí kvůli vynášení oleje. Dráha také může eventuálně vytvořit sušší místo, což může hráč využít směrem doprava od cíle. Na dráze se pak hraje víc jako na hausovém mazání a hráč by měl podle toho hrát. Hodně štěstí s vaší turnajovou hrou!
Postupně se otvírají obsazovačky na mistrovství regionů ABL a ČBA.
Kompletní fotogalerii z MČR juniorů 2025 naleznete zde.
Otevřeny obsazovačky pro MČR juniorů.
Otevřena obsazovačka na Mistrovství juniorů a kadetů regionu severní Čechy
Otevřena obsazovačka na Mistrovství juniorů a kadetů regionu Praha + střední Čechy